Annas valg XIV: Mathias Malling Mortensen
Jeg har overtalt kunsthistorikeren Anna Krogh, museumsinspektør på Ribe Kunstmuseum (tidligere ansat på Museum Brandts og Sorø Kunstmuseum) til at gå på opdagelse i mit store lager i Wichmannsgade.
Ca. en gang om måneden vil Anna gavmildt dele ud af sine refleksioner og observationer vedr. udvalgte værker, som sætter tanker i gang og beriger os som mennesker.
I denne måned et papirklip af Mathias Malling Mortensen.
Mathias Malling MortensenUden titel 2025Papirklip unika (Acryl og farvepigment på papir)Rammemål: 56 x 40 cm.
Billedmål: 42,5 x 28,5 cm.
'Når nu min verden bliver kold og forladt...' Sådan indleder Kim Larsen sin sang Papirsklip, der på trods af sit alvorsfulde anslag er en hyldest til hengivenheden og livets korte, lykkelige stunder. Poetisk fortsætter Larsen med at klippe 'motiver med drømme og saks'; motiver, der handler om tidens flygtighed og erindringens skrøbelighed.
Dette billede kunne danne musikalsk bagtæppe for kunstneren Mathias Malling Mortensen. Hans på én gang abstrakte, sarte og kantet-organiske papirklip skaber med sin Yves-Klein-blå farve både visuelle toner og mærkbar sanselighed. Man ville nok beskrive det som 'det blå og hvide papirklip', men det er egentlig bare et monokromt billede. Den blå akrylfarve er påført papiret ujævnt; visse steder er den intens blå, i andre områder fremstår den mere transparent. Og så er der den hvide baggrund. Egentlig ikke en del af selve papiret, men dog en markant del af værket. Den elegante montering giver dybde i rammen, og skaber skygger på det hvide papir. Der er mange forskelligartede rum på spil.
Billedets opbygning er skabt af de klippede streger som et stykke musik. Skarpe og bløde toner der bevæger sig rundt i billedet, og som hver især danner sit eget rum, sin egen stemning. Jævne, skæve, kantede, bløde. En fuldstændig harmonisk komposition, der som musik ikke 'forestiller' noget, men som efterlader 1000 billeder til fantasien og følelsen. Mens Kim Larsen i 1983 sang om 'utallige klip der går igen og igen', skabte en anden dansk billedkunstner Richard Mortensen en udsmykning, Balance, til Østre Landsret. Som Richard Mortensen, forstår Mathias Malling Mortensen at skabe et abstrakt værk, der balancerer i farvens toner, i forholdet mellem de skarpt-klippede og organiske rum, og som til sammen udgør et skrøbeligt øjeblik af forevigede stemninger.'Annas valg' er en serie af betragtninger om kunstværker, der har gjort et særligt indtryk på forfatteren.
Bedste hilsner