Kunstavisen anmelder Jørgen Geisted udstillingen
En stille verden i sort-hvidJørgen Geisted udstiller i Galleri 5000 i OdenseAf Jens RamsingMaleren Jørgen Geisted, som i 1980'erne tilhørte gruppen Dansk Figuration, har altid kredset om et personligt, flertydigt billedunivers holdt i et klart, nyrealistisk sprog, som læner sig op af 1400-tallets flamske maleri. De billeder, som nu udstilles i Galleri 5000 i Odense knytter på en gang an og går nye veje. For værkerne fra de seneste 3 år er alle i sort-hvid, og i flere af billederne er den stramme form brudt op med en mere løs og uformel penselføring. Udstillingen byder på 25 portrætter, selvportrætter og stilleben udført i olie og kridt.
Jørgen Geisted, 'Wild Turkey' (2015). Olie på lærred, 121 x 96 cm.Galleri 5000 er indrettet i en stor, gammel funkislejlighed. Her oplever man værkerne, efterhånden som man bevæger sig rundt i rummene, og det klæder Jørgen Geisteds stilfærdige billedverden ualmindeligt godt. Således kommer et af udstillingens stærkeste billeder, 'Wild Turkey', pludselig til syne i den lille gang ved garderoben. Et kranie, en kaffekop og et gammelt familiefoto. Her leges med vanitas-motivet, det gamle symbol på forgængeligheden, men også med det skjulte og alt det, som er gemt væk i chatollets mange skuffer og på lærrederne, som læner op ad chatollets forkant med bagsiden udad.
Jørgen Geisted, 'Svededug' (2013). Olie på lærred, 63 x 54 cmOg legen fortsætter i de mange stilleben. 'Svededug' viser et billede i billedet, som er skjult af et hvidt klæde monteret på kanten med tegnestifter. Billedet får et ekstra betydningslag, når det går op for en, at klædet dækker bagsiden af billedet, som anes bag en flig. I denne stille, blufærdige sort-hvid verden er det ikke alt, der røbes, og Jørgen Geisted mestrer legen med det flertydige og ubekendte.
Jørgen Geisted, 'Schooldays' (2013). Olie på lærred, 84 x 95,5 cm.Blandt de mange portrætter skal især 'Drenge' og 'Schooldays' fremhæves. Her bruges portrætformen ikke i traditionel forstand til studier af mennesker i øjeblikkets nærvær, men som malet erindring i sammenstillinger af gamle skolefotos. Det er tydeligvis ansigter fra kunstnerens egen skolegang, som manes frem igen. De to billeder giver anelser om barnets første smertefulde møde med en hård verden, og penselstrøg og formbehandling får her en ny, ekspressiv umiddelbarhed.
Lige så sigende er det lille bitte oliebillede af et motorvejslandskab set fra forsædet. For den, som lever livet i fordybelse, kan virkelighedens store rum virke overvældende, når det blæser forbi med 180 i timen og aldrig falder til ro og fæstnes. Men det kan skrumpes til en miniature, og paradoksalt nok bevares overvældende indtryk ofte netop i en lille form.
Og hvem ved, måske finder det lille billede selv engang plads i et andet billede - som en erindring, nænsomt placeret blandt vanitas-kranier, personlige genstande og et rigt indre livs mange skuffer og gemmer.
Galleri 5000
Filosofgangen 3,1
5000 Odense C
Frem til 29. oktober
Værker til salg af Jørgen Geisted
Solgte værker af Jørgen Geisted
Artikler i nyhedsarkiv