Preben Winther anmelder
Udskriv denne side
John Olsens udstilling i Kerteminde


Den store sal - fjederhamme og hjortegrafik, pastel og farvepigment på papir.

Vingefang

Naturens - og kunstens - evige kontinuum

Af Preben Winther

Hvert år, når sne og frost endegyldigt sætter punktum for efteråret, har træer og buske allerede gjort forberedelser, så de kan springe ud næste forår. På det tidspunkt vågner også blomsterløg og stauderødder til live og påbegynder utrætteligt en ny sæson, indtil alt nogle måneder senere igen sætter frø, visner og dør. To mennesker elsker, en sædcelle borer sig ind i en ægcelle, og et nyt liv er allerede i sin vorden. Barnet fødes, vokser op, elsker og får selv børn, for senere i livet igen at dø.

Undren

Mennesker har i titusinder af år levet i og med denne cyklus og har lige så længe forsøgt at forholde sig til det uforståelige med riter, religion - og kunst. Naturvidenskaben har for længst givet forklaringer på livets kredsløb og fjernet ethvert behov for påkaldelse af fjerne guder. Men dybest set - allerinderst i vore hjerter - forstår vi lige så lidt, som vi altid har gjort. For hvordan i alverden går det til? Tilbage er en stor og dyrebar undren.

Det er denne undren, som kunstneren John Olsen (f. 1938) igennem mere end et halvt århundrede har haft som det væsentligste omdrejningspunkt i sit arbejde. Hans livsværk omfatter alt fra fuglestudier, tuschtegninger og pasteller til grafik, maleri, skulptur, glaskunst og samlinger af ting fra naturen. Hans metoder og materialebehandling er ofte grænseoverskridende, hans nysgerrighed uudslukkelig. På mange måder er hans tilgang til kunsten som en keramikers til leret, glasuren og ovnen; kunstnerisk tæft og års erfaring giver ham en vis kontrol over processen, men også tilfældet får lov at give sit besyv med.

Dialog med naturen


John Olsen: Aftryk af fåreskind, 2012. Farvepigment på papir.

John Olsens værker bliver i stigende grad til i tæt dialog med naturen. Ikke blot igennem sansning, syn og følelse, men også helt konkret, ved at lade naturen indgå som materiale eller som et aktivt led i tilblivelsesprocessen. Vældige grafiske værker er skabt med farve, fåremaver og fedt. Dræbersnegle har trukket deres kalligrafiske spor gennem farvepigment. En frostnat har forvandlet pytter af vandfarve til æstetisk-kosmiske fantasier. John Olsen har opfundet 'svedetegningen', hvor hans egen krops saunafremkaldte dryppen får lov til at blande sig med pastelkridtet under arbejdet. Han har eksperimenteret med at indstøbe fladhamrede dyr og ting fra naturen i glas. Han har lavet collager af mumificerede mågeunger. Han har skabt vældige skulpturer i træ og bronze med afsæt i fugleskeletter, en mammuttand, et bæltedyrsskjold. Man kunne blive ved...

Fine eksempler på ovennævnte kan opleves i den nye præsentation af John Olsens værker på Johannes Larsen Museet. Den er måske ikke helt så bredt anlagt som den store retrospektive Kunsten at se i 2008, men på mange måder giver den et bedre billede af det imponerende kunstneriske og genremæssige vingefang, John Olsen har.

Liv og død

I John Olsens kunst er døden ofte en del af temaet, motivet eller materialet, men hans værker virker på ingen måde dødsfikserede, endsige makabre. Det friske blad, grenen og blomsten visner, forsvinder i jorden, omsættes og 'genopstår' som nyt liv. Det er samtidig John Olsens holdning til alt liv: Intet forsvinder endeligt, men indgår i naturens evige kontinuum.

I museets største sal hænger de næsten to en halv meter høje tegninger af 'fjederhamme', han skabte i 2001, sammen med lige så imponerende 'grafiske' værker med aftryk af huder fra hjorte (2007). I samspil med rummets lyssætning kommer der noget næstens sakralt over det. Johannes Larsen kunne male og tegne fugle som vel ingen anden i sin generation, men hans talrige studier af døde fugle afbilder tydeligvis - døde fugle. John Olsen har en anderledes tilgang til stoffet og materien og lever i en anden tid. Hans fugle er nok døde, men det væsentligste i oplevelsen er en selvmodsigende sansning af liv, selv i døden.

Undreskabe, fugle og erotik


John Olsen: Erotisk tegning. Pastelkridt på papir.

Den besøgende bliver ikke snydt for nogle af kunstnerens undreskabe, hvor fund fra naturen er sammenstillet med alskens æstetisk interessante affaldsobjekter. Når man fra indgangen i den nye fløj bliver ledt ned mod udstillingen defilerer man forbi en lang række borde, hvor skitser, tegninger, små akvareller, fotos, udstillingsplakater osv. præsenteres, og det er fabelagtigt inspirerende.

Beskueren kan også glæde sig over pasteltegninger af forskellige dyr, organisk-abstrakte værker, talrige skitser af fugle i tusch, og et par mindre fugleskulpturer i bronze. Et rum er viet til nogle af John Olsens erotiske tegninger. Han evner at skildre en fristende og dejlig ung kvinde i alle tænkelige og utænkelige positurer uden at miste fodfæste. Ingen antydning af lummerhed, af halvpornografi. Lutter hengivelse til kroppens og kønnets dragende æstetik.

I denne som i andre genrer fornemmer man, at kunstneren søger og skaber sine værker på en slags urkraft; den kraft der i naturen - og hermed også i mennesket - opretholder og viderefører liv efter liv. Døden er ikke en forfærdelig, men uafvendelig medspiller: Rolig nu! Alting fortsætter.

Johannes Larsen Museet, Møllebakken 14, Kerteminde.
Frem til den 17. marts.

(Rundvisning i udstillingen hver lørdag og søndag kl. 14.-14.45.)



Nyhedsarkiv



Kontakt
Peter Thomsen
Galleri5000
Filosofgangen 3,1
5000 Odense C
Tlf.: 6612 7172
Mobil: 2423 7357
Mail: info@galleri5000.dk

Åbent alle ugens dage - hele døgnet - efter aftale.

Netop nu
Der er nu 2327 kunstværker til salg her på hjemmesiden:

Maleri mv. 618
Grafik, tegning mv. 951
Fotografi mv. 408
Skulptur mv. 282
Bøger mv. 38
Andet 30

Seneste nyheder
+Invitation til årets lysfest
+Vindere af oktober måneds gavekort
Nye værker til salg
Nyeste kunstværker her på hjemmesiden - klik på billederne for yderligere information.

Jes Fomsgaard
-

Hans Christian Rylander
Fjernt fra det brugbares orden

Viktor IV
And a Leaf Falls


Viktor IV
-


Viktor IV
Less real